HOMILÍA DOMINICAL - CICLO B

  Trigésimo Cuarto DOMINGO - Solemnidad de Cristo Rey

P. Félix Jiménez Tutor, escolapio

   

 

 Escritura:

Daniel 7,13-14; Apocalipsis 1, 5-8;
Juan 18, 33-37

EVANGELIO

En aquel tiempo preguntó Pilato a Jesús: ¿Eres el rey de los judíos?

Jesús le contestó: -¿Dices eso por tu cuenta o te lo han dicho otros de mí?

Pilato replicó: -¿Acaso soy yo judío? Tu gente y los sumos sacerdotes te han entregado a mí. ¿Qué has hecho?

Jesús le contestó: -Mi reino no es de este mundo. Si mi reino fuera de este mundo, mi guardia habría luchado para que no cayera en manos de los judíos. Pero mi reino no es de aquí.

Pilato le dijo: -Con que ¿tú eres rey?

Jesús le contestó: Tú lo dices: Soy rey. Yo para esto he nacido y para esto he venido al mundo; para ser testigo de la verdad. Todo el que es de la verdad, escucha mi voz.

 

HOMILÍA

Terminamos el año litúrgico con la fiesta de Cristo Rey. Un título hermoso para el Señor que es buen pastor, el mejor maestro, nuestro sumo sacerdote y el último profeta. En esta última celebración del calendario litúrgico le saludamos y celebramos como nuestro Rey.

Los reyes de la tierra son pasajeros. Su poder se mide por los ejércitos que tienen y su reino es efímero. Son seres mortales como nosotros. El presidente de USA dura cuatro u ocho años y es poderoso porque tiene un arsenal de bombas para matar y millones de dólares para comprar y sobornar al que quiera.

Jesús nos dice en el evangelio de hoy : "Mi reino no es de acá", mi reino no es como los de acá. Pero yo quiero reinar también acá, en los corazones de los hombres y mujeres que son de la verdad y que escuchan mi voz.

Feligreses del Pilar, estamos aquí reunidos para darnos un buste. Estamos aquí con las baterías descargadas y viejas. No hay energía y el coche no arranca. Sí, hermanos, el Señor, nuestro rey, nos da un buste para que lo podamos proclamar como Señor y decirle: Tuyo es el reino, tuyo el poder y la gloria por siempre.

En los tiempos de la persecución del presidente Calles de Méjico, en 1926-29, los cristianos morían gritando: Viva Cristo Rey y la virgen de Guadalupe. Así reconocían a Cristo como el último y único rey de sus vidas.

A Jesucristo lo podemos llamar de mil maneras, lo de menos son los títulos, lo importante es el trabajo, la misión que Él realizó entre nosotros.

Pilato le preguntó: "Tu nación te ha entregado a mí. ¿Qué has hecho?

Y Jesús le contestó: "Ser testigo de la verdad".

¿Qué has hecho? Vivir para los demás.

¿Qué has hecho? Anunciar el reino de Dios. Anunciar un nuevo orden de cosas, una nueva manera de relacionarse con Dios y con los hermanos.

¿Qué has hecho? Enseñar a amar de una manera nueva, sin egoísmo pero con pasión, sin pedir nada a cambio, dándolo todo y a todos los que nadie ama.

¿Qué has hecho? Ser testigo de la verdad y la verdad es que Dios es amor. Y el buste que todos necesitamos es el del amor de Dios. Sólo él ama de verdad.

Jesús, el rey de la gloria, de la verdad y del amor, hoy, nos pregunta también a nosotros: ¿Qué has hecho? ¿A quién eliges en tu vida?

¿Estás satisfecho con tus mentiras o eliges la verdad?

¿Qué quieres, tener más cosas o ser más persona?

¿Qué buscas, tener más poder o ser más servicial?

¿Ser súbdito del presidente o ser súbdito del Señor?

Nuestro rey es humilde y pobre; no tiene ejércitos, ni bombas, ni fronteras, ni policías, ni aduanas, ni cárceles.

Es un reino abierto a todos los que hacen el bien y un rey que ama a todos con pasión.

 

HOMILÍA 2

I CHOOSE THE KING

Once upon a time, a King, who wanted to share his goods with all his subjects, issued an edict inviting them to visit his castle on November 21, 2021.

“All my riches: jewelry, carpets, furniture, watches, cars...everything I own will be displayed in the great court of the castle. You can take anything you need.

Finally, November 21st arrived. The doors were opened at 10 A.M., and people, men, and women, young and old, started to fill the courtyard.

The King, seated on his magnificent throne placed in the middle, could watch the people’s behavior. It was a big, rich and free flea market. Greedy men and women were filling their pockets and baskets.

An old woman, widow, poor and afraid approached the king’s throne and asked him:
Is it true, Your Majesty, that I can take anything I see here?
Yes, you can choose anything you need or want, replied the king.
Looking at him with bright eyes, the old woman said, “I choose the King”.
For having chosen the King, everything I own is also yours.

She chose the King, the owner of things, and she became part of the King’s family. Only people with gray hair can discern what is valuable and what is unneeded.

The liturgical year ends with this beautiful and meaningful Feast, Christ the King, Christ, King, yesterday, today, and tomorrow. It is a reminder that JESUS will return to earth and his rule and his judgment will affect everyone.

To choose Christ the King is a dangerous choice. It demands to serve, wash the feet, eat with sinners, obey the Father, to be and die for others.

The King and Queens I know represent the glory and prestige of the past. They have no real power or authority. They are there for tradition and decoration.

They live in grandiose castles, wear fancy uniforms, read long speeches written by one of their subjects, and are, according to surveys, respected and loved by the people.

In today's Gospel, we have this short conversation between Pilate, a human king, and Jesús, a divine King.

"My kingdom is not of this world”.

“You are King, then, said Pilate”.

“You say that I am a King”, Jesus answered".

The safe reply would have been a simple No, but that is not Jesus' answer.
But neither he answered YES, and this interests those of us who are celebrating Christ the King Sunday.

Jesus says 'YES and NO". It all depends on what we mean by king.

"My kingdom is not of this world", says Jesus.

Pilate hears only two words, “My kingdom”.

“Yes, I am a King”, says Jesus.
Jesus did not dress like a king, he did not talk like a king, he did not act like a king, he was not after power… so he could also say, I am not a king. I have no kingdom to defend, no borders to protect, no walls to build…

“Behold, your King is coming to you meek and mounted upon an ass”.

His kingdom is not in competition with other earthly powers who rule because his rule is essentially above them.
For his kingdom is one of truth and justice, love and forgiveness.

Jesus’s kingdom extends over the whole universe, created and redeemed by him.

Jesus, the meek King, comes to serve.
“You know that the rulers of the Gentiles lord it over them and their greater ones are tyrants over them”, Jesus tells his disciples. Temptations to greatness and power have no hold on him. He has come as one who serves.

Jesus, the meek King, assures his followers that we are of great value, more valuable than any other creature in this universe.
We are not his subjects, we are family.

He teaches us to turn the other cheek, to walk the extra mile and he wants us to create and live in a community where love and forgiveness is the only commandment to keep.

The question we need to ask today is not the one Pilate asked Jesus,” are you the king of the Jews?”

“Are you, Jesus, the King of my life? Yes, in my head. No, in my heart.

Does my life show that Jesus is my King?
Do people look at me and think my faith does not affect the way I live?

In my dual citizenship, I pledge allegiance to the flag of my country, but as a Christian, I pledge allegiance to my King and Savior, Jesus Christ, nobody else.