HOMILÍA DOMINICAL - CICLO C

  Sexto DOMINGO

P. Félix Jiménez Tutor, escolapio ...

   

 

 Escritura:

Jeremías 17, 5-8; 1 Corintios 15, 12.16-20;
Lucas 6, 17.20-26

EVANGELIO

En aquel tiempo bajó Jesús del monte con los Doce y se paró en un llano, con un grupo grande de discípulos y de pueblo, procedente de toda Judea, de Jerusalén y de la costa de Tiro y de Sidón.

Él, levantando los ojos hacia sus discípulos, les dijo:

"Dichosos los pobres, porque vuestro es el Reino de Dios.

Dichosos los que ahora tenéis hombre, porque quedaréis saciados.

Dichosos los que ahora lloráis, porque reiréis.

Dichosos vosotros cuando os odien los hombres, y os excluyan, y os insulten, y proscriban vuestro nombre como infame, por causa del Hijo del Hombre. Alegraos ese día y saltad de gozo, porque vuestra recompensa será grande en el cielo. Eso es lo que hacían vuestros padres con los profetas.

Pero ¡ay de vosotros, los ricos!, porque ya tenéis vuestro consuelo.

¡Ay de vosotros los que estáis saciados!, porque tendréis hambre.

¡Ay de vosotros los que ahora reís!, porque haréis duelo y lloraréis.

¡Ay si todo el mundo habla bien de vosotros! Eso es lo que hacían vuestros padres con los falsos profetas".

 

HOMILÍA 1

Érase una vez un hombre muy rico que vivía en una mansión que dominaba un fértil valle. Pero había un gran vacío en su vida. No tenía fe y vivía solo con sus muchas riquezas.

Juan, el vaquero del hombre más rico del valle, vivía con su familia en una casa muy humilde. Juan era creyente, oraba en familia y todos juntos iban a la iglesia.

Una mañana, el hombre más rico del valle contemplaba sus tierras y se decía: Todo esto es mío.

En ese momento llegó su vaquero y le dijo: anoche tuve un sueño y el Señor me dijo que el hombre más rico del valle iba a morir a medianoche. Tenía necesidad de decírselo, espero no se enfade.

No te preocupes, no creo en los sueños, vuelve a tu trabajo y olvídalo.

El hombre más rico empezó a inquietarse y se fue a su médico para hacerse un chequeo. Éste le dijo que estaba como un roble y que le quedaban muchos años de vida.

Aliviado pero roído por la duda invitó al médico a cenar y le invitó a quedarse hasta medianoche.

Pasada la medianoche despidió al médico y se dijo: este estúpido de Juan ha arruinado mi día, él y sus malditos sueños.

Acababa de acostarse cuando sonó el timbre de la casa. Eran las 12:30. Bajó y encontró a la hija de Juan en la puerta.

Señor, le dijo llorando, mi mamá me envía a decirle que papá ha muerto a medianoche.

El señor se quedó helado y comprendió súbitamente que el hombre más rico del valle no era él sino su vaquero.

¿Quién es el hombre más rico y más feliz entre nosotros?

Dios no ve las cosas como nosotros.

Dios no juzga a las personas como nosotros.

Y el Jesús que hoy nos declara felices, nos avisa también del peligro con el "Ay de vosotros…

El evangelio que proclamamos es una buena noticia, es "fuerza de salvación para los que creen en él", es fuente de bendiciones y de felicidad. Es el evangelio de las bienaventuranzas.

¿Qué es la felicidad para usted o para mi?

  • Yo sería feliz si tuviera una buena salud pero este cáncer me está matando.

  • Yo sería feliz si tuviera mucho dinero pero con estos sueldos de miseria…

  • Yo sería feliz si esta mujer me quisiera pero pierdo el sueño y nada

  • Yo sería feliz si estos hijos míos dejaran el vicio y…

  • Yo sería feliz si tuviera un buen trabajo…

Para nosotros la felicidad es cuestión de suerte, de dinero, de éxito, de salud…

La felicidad siempre la tiene otro, no yo, está en la televisión, no en mi casa, está fuera de mi, nunca dentro de mi.

Jesús nos invita a mirar la vida y a vivirla con los ojos de Dios. Para Dios la felicidad es una cuestión de elección.

Elegir bien es elegir a Jesús.

Elegir bien es elegir el espíritu de Jesús.

Elegir bien es elegir entre las bienaventuranzas de Jesús o sus malaventuranzas.

Jesús, desde la pobreza del establo de Belén a la pobreza de la cruz, es el Mesías, el pastor de los pobres, de los que lloran y de los perseguidos.

Jesús es nuestra única elección, nuestra felicidad.

Los ricos tienen su dinero, sus guardaespaldas, sus mesas llenas, sus aduladores, sus clubs, sus fotos en la prensa…lo tienen todo, ¿para qué quieren a Dios?

Ya han elegido aquí y ahora su felicidad. Ya han elegido el becerro de oro, su dios.

Aquí estamos un pueblo sencillo pero feliz porque hemos elegido bien.

Aquí venimos a dejarnos bendecir y cambiar de corazón, a poner nuestro apoyo en la riqueza de Jesús.

Después de 2000 años, este sermón de Jesús sigue siendo fácil de entender.

La avaricia es el gusano que anida dentro de nosotros y nos puede echar a perder.

Este animal, que es el ser humano, no se contenta con sus pequeños y pasajeros placeres y no se resigna a sus muchos sufrimientos, este animal que llevamos dentro lo quiere todo. Pero ese "todo" es sólo Dios.

Tenerlo todo, serlo todo. Por eso la felicidad es una cuestión de elección: elegir a Dios es elegir todo, toda la felicidad aquí y allá.

¿Qué es la felicidad para usted y para mi?

Felices vosotros…

 

HOMILÍA 2

BLESSINGS AND WOES

Jesus’ message was simple: “the time is fulfilled and the kingdom of God is at hand. Repent and believe in the Good News” (Mark 1:15). Jesus announced that a new world was dawning, a world of true justice and real and lasting peace. The old world is passing away, and God’s world is beginning.

The primary target group is clear from the way the passage is introduced: “He looked up to his disciples and said”. Jesus teaches his disciples, us, that there are blessings that come from godliness and woes that come from worldliness.

This condition may be illustrated by the story that is sometimes attributed to Soren Kierkegaard

A duck was flying in the springtime northward across Europe. During the flight he came down in a Danish barnyard where there were tame ducks. He enjoyed some of their corn. He stayed for an hour, then for a day, then for a week, then for a month, and finally, because he relish the good fare and the safety of the barnyard, he stayed all summer. But one autumn day when the flock of wild ducks was winging their way southward again, they passed over the barnyard, and their mate heard their cries. He was stirred with a strange thrill of joy and delight, and with a great flapping of wings he rose in the air to join his old friends in their flight. But he found that his good fare had made him so soft and heavy that he could rise no higher than the roof of the barn. So he dropped back again to the barnyard, and said to himself, “Oh well, my life is safe here and the food is good. Every spring and autumn when he heard the wild ducks calling, his eyes would gleam for a moment and he would begin to flap his wings. But finally the day came when the wild ducks flew over him and utter their cry, but he paid not the slightest attention to them.

Have you ever experienced something like this? Yes, I have, every time I start gorging on what the world has to offer, I pay no attention to the wild ducks flying over me.

In Jesus’ “Sermon on the Plain” he gave his disciples, he gives us, Jesus’ word is always in the present tense, four blessings followed by four warnings. But what is surprising, even scandalous, is that what brings blessings or cursings is completely different than what you and I think.

You and I value money, pleasure, gold, fame...material things, something we can touch and say, “Mine, only mine”. “Dare to be Rich in All Areas of Your Life”.

Jesus never preached The Prosperity Gospel. You will not find in the Gospel, “Receive me as your personal Lord and Savior”. Jesus preached the Kingdom of God.

Today’s first blessing is, “Blessed are you who are poor for the kingdom of God is yours”.

In 1975, six armed gunmen broke into the deposit boxes in a London bank and stole valuables worth more than seven million dollars. One lady, whose stolen jewelry was appraised at half a million dollars, cried, “Everything I had was in here”. My whole life was in that box. She did not own that box, she was owned by the box.

George W. Truett, long-time pastor of First Baptist Church, Dallas, Texas, was invited to dinner in the home of a wealthy man. After the meal, his host led him to a place where they could get a good view of their surroundings.

Pointing to oil wells the host boasted, “Twenty-five years ago I had nothing. Now, as far as you can see, it is all mine”.

Looking in the opposite direction at his sprawling fields of grain, he said, “That’s all mine”.

Turning east toward huge herds of cattle, he said, “They’re all mine”.

Then, pointing to the west and a beautiful forest, he exclaimed, “That too is all mine”.

He paused, expecting Truett to compliment him on his great success. Truett, placing a hand on the man’s shoulder and pointing heavenward, simply said, “how much do you have in that direction?

The man hung his head and confessed, “I never thought of that”.

He is the One-Dimensional Man. No soul, no transcendence, no religion...only earth and earthly riches.

Jesus gave a warning to the rich.

“He who possesses little is so much less possessed. Blessed be moderate poverty” says Nietzsche. “En verdad, quien poco posee, tanto menos es poseído, alabada sea la pequeña pobreza.

Second warning to the full. “Woe to you who are filled now, for you will be hungry”.

Remember the duck in the barnyard, he said, “My life is safe here and the food is good”. I need no wings.

Third warning. “Woe to you who laugh now, for you will grieve and weep”.

We live in an imperfect world, we weep for our sins, we repent, and we pray, but we are invited “to serve Yahweh with joy, come before the Lord with singing”. I cannot imagine a christian life without a happy end. He who laughs last laughs best.

Fourth warning. “Woe to you when all speak well of you, for their ancestors treated the false prophets in this way”.

John the Baptist was beheaded for telling the truth, and Jesus was crucified for doing God’s will, and we are not called to be people-pleasers, but to speak the truth to family, friends and to those assembled in church.

“I have been to church today and I am not depressed”, said Robert Louis Stevenson.

The beatitudes is the Gospel for the christian, and the woes are warnings for the One-Dimensional Man.