HOMILÍA DOMINICAL - CICLO C

  Fiesta de la Ascensión

P. Félix Jiménez Tutor, escolapio

   

 

 

HOMILÍA 1

 

A los santos les atribuimos milagros imposibles, virtudes heroicas y les damos las gracias por los favores recibidos. Son nuestra colección de nombres propios que engrandecen nuestra historia cristiana.

Alejandro Magno no es un santo del calendario, pero sí es uno de esos iconos de la historia de la humanidad al que se le atribuyen grandes hazañas militares. Conquistó Grecia, Persia, Egipto y llegó hasta la India. Quiso conquistar el mundo entero. Un día vistió su armadura y empezó a repartir todas sus riquezas entre sus amigos y sus generales y uno de éstos le preguntó: ¿y tú con qué te quedas?

Yo sólo me quedo con la esperanza, fue su respuesta.

“Que el Dios de nuestro Señor Jesucristo ilumine los ojos de vuestro corazón para que comprendáis cuál es la esperanza a la que os llama”.

Hoy, Fiesta de la Ascensión del Señor, 40 días después de la Resurrección, tiempo teológico y pedagógico, durante estos 40 días los apóstoles fueron vacunados contra el desánimo y la desesperanza ante la partida de Jesús y la espera del Espíritu que los “revestirá con la fuerza de lo alto”.

“Dicho esto lo vieron levantarse hasta que una nube se lo quitó de la vista”.

Nadie fue testigo del hecho de la Resurrección de Jesús y nadie fue testigo de la Ascensión de Jesús a pesar del relato maravilloso de los Hechos de los Apóstoles y de los relatos de los evangelios. 

Jesús no fue arrebatado al cielo como el profeta Elías por un carro de fuego ni subió al cielo, la esfera celeste, como un cohete lanzado desde Cabo Cañaveral.

Según Carl Sagan, astrónomo famoso, si Jesús ascendió al cielo literalmente y viajó a la velocidad de la luz, entonces todavía no ha escapado de nuestra galaxia”.

La Ascensión no es cuestión de lugar sino que es la puerta abierta a una nueva relación. “La dependencia de Dios es nuestra única independencia” dice el filósofo. Jesús y nosotros somos en la medida en que dependemos de Dios en este breve aquí y en la dependencia total en el misterio de la Resurrección para siempre.

La Ascensión no es cuestión de una ausencia sino de una nueva presencia. El Espíritu de Jesús, presente y actuante, llena la ausencia de Jesús, inspira y eleva los corazones, sopla donde quiere, abre los labios a la alabanza, hermana a sus seguidores y hace creíble el testimonio de los creyentes

La Ascensión no es cuestión de abandonarnos a nuestra suerte sino de experimentar la plenitud de Jesús dentro de nosotros. Jesús ya no pertenece ni al tiempo ni a una cultura, constituido Señor, pertenece a todos los hombres.

Para los seguidores de Jesús la Ascensión nos invita a bajar, a desprendernos de todo lo que nos ata y nos impide ascender. Enumeremos las ataduras que nos impiden ascender y cortemos algunas para no estará siempre anclados en el mismo puerto.”Los discípulos volvieron a Jerusalén con gran alegría, y estaban siempre en el templo bendiciendo a Dios”.

Los discípulos de ayer y los de hoy, nosotros, cargamos con la responsabilidad de seguir bendiciendo la creación entera y de bendecir todo lo humano creado muy bueno por Dios. El ministerio de Jesús en la tierra ha llegado a su fin, ahora comienza el tiempo de la Iglesia, el nuestro.

No somos estudiantes pasivos, somos copropietarios de este negocio misterioso, terrenal y celestial, y estamos llamados a edificar el Reino de Dios, un nuevo orden de cosas, en este tiempo y en este lugar concreto en el que vivimos.

Teresa de Ávila lo expresó maravillosamente en este texto que si no es suyo bien lo podría ser.

Cristo no tiene más cuerpo aquí en la tierra que el nuestro.

Dios no tiene más manos que las nuestras para hacer su trabajo.

Dios no tiene más pies que los nuestros para guiar a los otros por sus caminos.

Dios no tiene más voz que la nuestra para decir a los demás cómo murió, resucitó y ascendió a la derecha del Padre.

El jefe de una tribu estaba a punto de morir y llamó a tres de sus hijos y les dijo: Tengo que elegir a mi sucesor. Subid a la montaña santa y traed el objeto más precioso que encontréis.

El primero trajo un bol de oro. El segundo trajo una gema preciosa. El tercero vino con las manos vacías y dijo: Cuando llegué a la cima de la montaña, vi al otro lado un hermoso paisaje al que la gente podría ir para una vida mejor,

El jefe le dijo: Tú me sucederás. Tú has traído el regalo más precioso de todos: la visión de un mañana mejor.

 

HOMILÍA 2

LAST WORDS

Goodbye is a very hard word to say.

In our lives we may have to say many goodbyes, colleagues who leave work, school friends, as we move to a new area, loved ones who are terminally ill, friends who are moving to start a new life abroad.

Goodbyes are nearly always painful. We all find it hard to say the things we need to say sometimes -we can go through life assuming that people kind of know what we mean or feel and never actually say the words out loud. Sometimes it’s only when we experience something traumatic or there is a major life change about to happen that the reality is hammered home to us -that life is short and we shouldn't procrastinate- sometimes only then do we open our mouths and say what’s important.

Jesus was in this very position -from what the Scriptures record he wasn’t exactly known for mincing his words at the best of times -and yet here just before his physical body is about to leave them -he has to make his final words count.

Famous last words -the last few lines of dialogue- can remain etched in our memories.

So it is with today’s gospel of the ascension. But one of the first things that strikes you about this particular goodbye is that it isn’t an unhappy one.

What do the disciples do once Jesus has said his goodbyes and gone? They go back to the temple joyous in their praise of God. For them this is a happy time -a time to be glad.

The Ascension is less about endings and goodbyes and more about beginnings.
The flesh and blood of Jesus they knew, who had eaten with them and started to bring them to enlightenment, was now the Christ in heaven and their whole world had changed -that was why they were happy.

These were the same disciples who only a short time before had been hiding in their upstairs room afraid of reprisals. Even when they’d heard the news of Jesus' resurrection they probably would have still felt afraid and worried about what Jeus would say to them now -knowing how much they’d let him down, denied him and doubted him.

But they didn’t need to worry and for the same reason that they didn’t need to worry, neither do we.

When we are tempted to remain cut off from God, hiding behind locked doors, God comes to us. Suddenly Jesus is in our midst, in spite of all our efforts to keep him out, and Jesus stands among us, not as our accuser, but as one who loves and understands us, who assures us, “Peace be with you”.

Our failures are no barrier to God’s love. As Paul writes in Romans, “Nothing will separate us from the love of God in Christ”.

There are times when we may feel unable to pray, anxious over the things we have done and left undone. We need to leave the locked room of our anxiety and come out into the world.

The ascended HJesus defines a new beginning for our relationship with God.

At the Ascension, this human being -the person and the resurrected body of
Jesus- became for all eternity a part of who God is. The life of a single, individual human being is forever joined to the life of God the Father.

It was not the spirit of Jesus, or the essence of Jesus, or the divine nature of Jesus, or the invisible part of Jeus, or the idea of Jesus, or anything like that, that ascended to Heaven. It was the resurrected body of Jesus: a body that ate and drank with them, a real, physical body-bearing the marks of nails and a spear. The Ascension changed who God is.

It is important to really think about that event, think about what it says about being human. Sometimes people go through life being uncertain about the value of our humanity. We can feel uncomfortable or even embarrassed about much that characterizes being human -things like the reality of our bodies and our appetites; the fact that we are finite, and limited; the fact of our mortality; the difficulties we can sometimes have in relationships; the struggles, joys, and setbacks that always seem to be a part of our quest for God, and the power that our feelings and emotions have over us.

All of these parts of being human, and so many others, we frequently treat as less than holy, as somehow divorced from our spiritual and religious lives, even as bad things we should not have. This train of thought leads to one thing -pain-
The Ascension is here to tell us that it is a good thing to be a human being; indeed it is a wonderful and an important and a holy thing to be a human being. It is such an important thing that God did it. Even more, the fullness of God now includes what it means to be a human being. The experience, the reality, and the stuff of being a person is so valuable that God has made it part of God’s life.

So, we should consider all people as special, and holy. We should think about it before we deride their appearance or size.
Rather we should be looking for the aspects of their lives where we can see God breaking through into the world through them -maybe it’s as plain as day- maybe it’s just breaking out through the gaps at the edges.

So when we approach God maybe concerned about things we have or haven’t done, we should always be mindful of the message of the Ascension, God knows what it is like to be human, because God remembers. (Sermon by Dan Joseph)